
MUSICAL LES
onderdeel zang
We werken aan zangtechniek om je stem zo breed mogelijk te leren gebruiken.
Dit doen we door aan houding, ademhaling en resonantie te werken door middel van verschillende zangoefeningen.
De zangtechniek gaan we vervolgens toepassen bij het zingen van het lied. Hierbij gebruiken we verschillende muziekstijlen, dit kan van allerlei artiesten zijn. Binnen deze stukken werken we aan timing, frasering, techniek, tekstbehandeling, improvisatie, hoe kies je een goede toonsoort, hoe communiceer je met je band enz…
Lessen zijn voor beginners en gevorderden.klikken om te bewerken.
onderdeel drama (toneel)
taal en spreektaal
Net als in het dagelijks leven, ben je als speler tijdens het toneelspelen bezig met vaardigheden als verbale en nonverbale communicatie. Daarbij zijn tal van aspecten van belang, zoals lichaamshouding, -taal en -bewustzijn, oogcontact, gebruik van stem en ademhaling, taal, spreektaal,
timing enz. Dit alles wordt onder andere weer beïnvloedt door sociale, emotionele, intellectuele en omgevingsfactoren. Er zijn dus ontzettend veel vaardigheden die je gebruikt en oefent wanneer je toneel speelt.
zelfvertrouwen
Je ziet vaak dat spelers die verlegen zijn, meer zelfvertrouwen krijgen naarmate ze meer toneelspelen. Door het spelen voor de eigen groep en de aanmoediging van de docent, komt de speler over een drempel en durft steeds meer te laten zien. Ook kan het spelen van een andere rol een houvast geven om zich te uiten, wat zich weer kan vertalen naar zekerheid in uiten van zichzelf. Vaak zie je dat spelers die in eerste instantie verlegen lijken, meer loslaten omdat ze nu de gelegenheid krijgen om iets van zichzelf te laten zien. Door ze de ruimte te bieden, blijkt vaak dat ze hele creatieve ideeën hebben. De positieve reactie daarop geeft ze dan ook meer zelfvertrouwen om meer van zichzelf te laten zien.
Doordat je door middel van drama de speler een handvat geeft om zich op verschillende manieren te uiten, onder andere door het spelen van een personage, geef je ze ook meer handvatten voor het dagelijks leven.
Een betere lichaamshouding en lichaamsbewustzijn
Bij het spelen van een personage speelt lichaamshouding een grote rol. Met je lichaam geef je in feite een personage vorm, de manier waarop
iemand staat en beweegt, de intensiteit van bewegen speelt daarbij een rol. Wil je spelers leren om optimaal hun lijf te gebruiken om een
personage vorm te geven, dan is het goed om ze eerst te laten kijken naar hun eigen lichaamshouding (en dat kan evengoed op een
spelenderwijs manier). Zo leren spelers hoe ze stevig en rechtop staan, ze leren op verschillende manieren bewegen en lopen, worden hierdoor
meer bewust van hun lichaam. Door de focus te leggen op lichaamshouding en lichaamsbewustzijn zie je vaak dat spelers sterker in hun
lichaam staan, en stimuleert het ook het zelfvertrouwen.
Concentratie
Zelfs wanneer het niet het doel is om voor publiek te spelen, heb je nog steeds te maken met de andere deelnemers in een groep die op een of
andere manier toch naar elkaar kijkt. In een dramales wordt ook vaak gewerkt aan scènes of improvisatieopdrachten. Om er voor te zorgen dat de scène goed bij het publiek overkomt, is het van groot belang dat de spelers in hun concentratie van het spel en de rol blijven. Maar ook
wanneer er aan een specifiek doel wordt gewerkt, is concentratie es
Creativeit
Of spelers nou een scène verzinnen, een bestaande scène vormgeven, of ter plekke een scène improviseren: het vergt creativiteit om op ideeën
te komen en om ze vorm te geven. Ook in trainingen en vooroefeningen wordt de creativiteit gestimuleerd: bijvoorbeeld door spelers te stimuleren
verder te laten denken dan de clichés, door het associatievermogen te vergroten (handig ook bij het improviseren), door buiten de gebaande
paden te denken en te zoeken naar vormen om een idee vorm te geven.
Meer begrip voor anderen door inleving
Om een personage goed en geloofwaardig te kunnen spelen, moet een speler zich niet alleen verdiepen in de achtergronden van het personage,
maar zich ook kunnen inleven in het personage. Daarmee stimuleer je dat spelers zich leren verplaatsen in ander. Daarmee hoef je het niet altijd
eens te zijn met anderen, maar wanneer je je kunt inleven in een ander, ontstaat er al veel meer begrip voor mensen die anders zijn of anders
denken.
Sociaal inzicht
Doordat spelers zich beter leren verplaatsen in ander, kun je ook de focus leggen op de inhoud. Drama kan een middel zijn om een onderwerp te
bespreken in een groep: bijvoorbeeld door middel van een rollenspel of voeren van een debat of discussie in personages.
Vaak komen spelers dan tot het inzicht dat een oordeel over een ander al snel gemaakt is en dat wanneer je je verdiept in een ander je vaak al
anders gaat denken dan je in eerste instantie zou doen.
Communicatieve vaardigheden
In drama en theater wordt vaak het dagelijks leven nagespeeld of zoals het in echt zou kunnen zijn. Zelfs wanneer de situatie fantasie is, blijft de
manier van communiceren realistisch. Wanneer het gaat over interessant, boeiend of spannend toneelspelen, is daar een aantal principes: zoals
reageren, incasseren, timing, denktekst. Door bewustwording van deze vaardigheden train je ook je eigen communicatieve vaardigheden.
Samenwerking
Om een scène - danwel verzonnen, danwel op basis van vaste tekst, danwel op basis van improvisatie - interessant te maken, moet je goed
kunnen samenspelen met je tegenspelers.
onderdeel zang
We werken aan zangtechniek om je stem zo breed mogelijk te leren gebruiken.
Dit doen we door aan houding, ademhaling en resonantie te werken door middel van verschillende zangoefeningen.
De zangtechniek gaan we vervolgens toepassen bij het zingen van het lied. Hierbij gebruiken we verschillende muziekstijlen, dit kan van allerlei artiesten zijn. Binnen deze stukken werken we aan timing, frasering, techniek, tekstbehandeling, improvisatie, hoe kies je een goede toonsoort, hoe communiceer je met je band enz…
Lessen zijn voor beginners en gevorderden.klikken om te bewerken.
onderdeel drama (toneel)
taal en spreektaal
Net als in het dagelijks leven, ben je als speler tijdens het toneelspelen bezig met vaardigheden als verbale en nonverbale communicatie. Daarbij zijn tal van aspecten van belang, zoals lichaamshouding, -taal en -bewustzijn, oogcontact, gebruik van stem en ademhaling, taal, spreektaal,
timing enz. Dit alles wordt onder andere weer beïnvloedt door sociale, emotionele, intellectuele en omgevingsfactoren. Er zijn dus ontzettend veel vaardigheden die je gebruikt en oefent wanneer je toneel speelt.
zelfvertrouwen
Je ziet vaak dat spelers die verlegen zijn, meer zelfvertrouwen krijgen naarmate ze meer toneelspelen. Door het spelen voor de eigen groep en de aanmoediging van de docent, komt de speler over een drempel en durft steeds meer te laten zien. Ook kan het spelen van een andere rol een houvast geven om zich te uiten, wat zich weer kan vertalen naar zekerheid in uiten van zichzelf. Vaak zie je dat spelers die in eerste instantie verlegen lijken, meer loslaten omdat ze nu de gelegenheid krijgen om iets van zichzelf te laten zien. Door ze de ruimte te bieden, blijkt vaak dat ze hele creatieve ideeën hebben. De positieve reactie daarop geeft ze dan ook meer zelfvertrouwen om meer van zichzelf te laten zien.
Doordat je door middel van drama de speler een handvat geeft om zich op verschillende manieren te uiten, onder andere door het spelen van een personage, geef je ze ook meer handvatten voor het dagelijks leven.
Een betere lichaamshouding en lichaamsbewustzijn
Bij het spelen van een personage speelt lichaamshouding een grote rol. Met je lichaam geef je in feite een personage vorm, de manier waarop
iemand staat en beweegt, de intensiteit van bewegen speelt daarbij een rol. Wil je spelers leren om optimaal hun lijf te gebruiken om een
personage vorm te geven, dan is het goed om ze eerst te laten kijken naar hun eigen lichaamshouding (en dat kan evengoed op een
spelenderwijs manier). Zo leren spelers hoe ze stevig en rechtop staan, ze leren op verschillende manieren bewegen en lopen, worden hierdoor
meer bewust van hun lichaam. Door de focus te leggen op lichaamshouding en lichaamsbewustzijn zie je vaak dat spelers sterker in hun
lichaam staan, en stimuleert het ook het zelfvertrouwen.
Concentratie
Zelfs wanneer het niet het doel is om voor publiek te spelen, heb je nog steeds te maken met de andere deelnemers in een groep die op een of
andere manier toch naar elkaar kijkt. In een dramales wordt ook vaak gewerkt aan scènes of improvisatieopdrachten. Om er voor te zorgen dat de scène goed bij het publiek overkomt, is het van groot belang dat de spelers in hun concentratie van het spel en de rol blijven. Maar ook
wanneer er aan een specifiek doel wordt gewerkt, is concentratie es
Creativeit
Of spelers nou een scène verzinnen, een bestaande scène vormgeven, of ter plekke een scène improviseren: het vergt creativiteit om op ideeën
te komen en om ze vorm te geven. Ook in trainingen en vooroefeningen wordt de creativiteit gestimuleerd: bijvoorbeeld door spelers te stimuleren
verder te laten denken dan de clichés, door het associatievermogen te vergroten (handig ook bij het improviseren), door buiten de gebaande
paden te denken en te zoeken naar vormen om een idee vorm te geven.
Meer begrip voor anderen door inleving
Om een personage goed en geloofwaardig te kunnen spelen, moet een speler zich niet alleen verdiepen in de achtergronden van het personage,
maar zich ook kunnen inleven in het personage. Daarmee stimuleer je dat spelers zich leren verplaatsen in ander. Daarmee hoef je het niet altijd
eens te zijn met anderen, maar wanneer je je kunt inleven in een ander, ontstaat er al veel meer begrip voor mensen die anders zijn of anders
denken.
Sociaal inzicht
Doordat spelers zich beter leren verplaatsen in ander, kun je ook de focus leggen op de inhoud. Drama kan een middel zijn om een onderwerp te
bespreken in een groep: bijvoorbeeld door middel van een rollenspel of voeren van een debat of discussie in personages.
Vaak komen spelers dan tot het inzicht dat een oordeel over een ander al snel gemaakt is en dat wanneer je je verdiept in een ander je vaak al
anders gaat denken dan je in eerste instantie zou doen.
Communicatieve vaardigheden
In drama en theater wordt vaak het dagelijks leven nagespeeld of zoals het in echt zou kunnen zijn. Zelfs wanneer de situatie fantasie is, blijft de
manier van communiceren realistisch. Wanneer het gaat over interessant, boeiend of spannend toneelspelen, is daar een aantal principes: zoals
reageren, incasseren, timing, denktekst. Door bewustwording van deze vaardigheden train je ook je eigen communicatieve vaardigheden.
Samenwerking
Om een scène - danwel verzonnen, danwel op basis van vaste tekst, danwel op basis van improvisatie - interessant te maken, moet je goed
kunnen samenspelen met je tegenspelers.